mandag 5. mars 2012

Tur til Steinen!

Det høres kanskje snodig ut; "Tur til Steinen", men dagens tur var til en stein!

Jeg startet hjemmefra kl 08:30 i morres, rett etter at jeg gikk av nattevakt. Kjørte til Røde Kors hytta på Rauvatnet og gikk derfra opp mot fjellet. Målet var en stor stein på en liten fjelltopp, en stor stein med cachen "Steinen".

Med spade i sekken, i tilfelle cachen var nedsnødd, la jeg i vei på ski. Sola varmet og vintermorgenen var rett og slett vakker. Kan tenke meg at det var omkring 5 minusgrader og helt vindstille, helt til jeg kom på toppen! Der oppe begynte det å blåse en del. Steinen vistes i sin helhet, med store skavler rundt. Ikke noe å ta bilde av, siden noen hadde brukt skavlene til tisseplass... Bilder av gul snø er ikke noe særlig....

Siden jeg ikke er noen habil skigåer, tok turen opp til målet nesten 45 minutter. 1,73 km i luftlinje fra startpunkt til målet gikk relativt fint på skaren. Oppover de drøye 180 høydemetrene til Steinen var ikke noe problem, til tross for en smule bakglatte ski...

Nedover ble det straks værre på den glatte, harde snøen, så jeg var nødt til å ta av skiene og gå på føttene ned de bratteste bakkene. Ikke noe problem det heller, for skaren holdt godt. På denne turen hadde det nok ikke vært nødvendig med ski i det hele tatt!

Cachen lå helt synlig på steinen, og i følge loggen var den nok mye brukt som vanlig turpostkasse også, men det er jo bare morro!

Nå sitter jeg bare her i planleggingsgropen til neste tur! ;)

5 kommentarer:

  1. Eileif og jeg gikk jo tur til Steinen i fjor, men ikke til "din" Stein ;) Er nok mange steder her i landet som heter det samme :)
    Kan tenkte meg at det området er kjempevakkert på sommeren og ikke minst på høsten, det ser helt nydelig ut der!
    Klem til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har vel tidligere konstatert at det finnes flere fjellvatn og fjelltopper som heter det samme; ergo har vi vært på samme fjelltopper, vatn eller steder.... eh... i allefall i navnet... ;)

      At det er vakkert i dette området om høsten er det ingen tvil om. Både Reinfjellet og Raudfjellet ligger i nærheten - det har jeg en tendens til å havne hvert år! :)

      Klemmer tilbake!

      Slett
  2. Likar ikkje så godt å gå på ski, men turen din såg jo fin ut:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke så veldig glad i ski jeg heller, men siden vi bor her vi bor - og jeg er veldig glad i å dra på tur - så må jeg bare ta ski på, ellers blir halve året uten tur!

      Er jo fint på vinteren også, når temperaturene er levelige... ;)

      Slett
  3. Haha, jeg går (gikk) mye på ski, men til tross for det så er vi på samme nivå. Lang tid oppover (så lenge en hund ikke trekker meg) å på føttene nedover p.g.a pinglefaktoren :)

    Da jeg var liten brukte jeg å ta turer til "Storsteinen". En gang rømte jeg faktisk dit, med matpakke og greier. Oppsøkte Storsteinen for et par år siden, da hadde den krympet, gikk meg kun til hofta :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!