lørdag 7. april 2012

Nesna i påskesol!

Det ble tur til Nesna i dag. Startet fra Skonseng 13:30 i relativt skiftende vær. Litt sol, litt overskyet og noen snøfiller i lufta innimellom. Innom butikken for å få diverse unødvendigheter....  ;)  Over Sjonfjellet var det et fryktelig føre. 10 cm nysnø på veien. -2 grader i lufta. Overskya. Sikten fremover var slik at vi så 4 brøytestikker... (P.S! Jeg er langt fra sur på bildet, men har sola rett i øynene.....)

Nesten nede fra fjellet åpnet skydekket seg og sola skinte over Nesna. Jeg og minstemann fant først Polarsirkelkoden på Sanitetshuset, så kjørte vi videre til Strandlandstua for å finne den andre. Ikke noe problem å finne frem, selv om vi ikke helt ante hvor vi skulle. Men når vi kom frem til Strandlandstua utbrøt minstemann; "Her har vi vært! På skoletur for et par år siden!" Dette må ha vært et flott sted å være på skoletur, kan jeg tenke meg!  :)
Når jeg tenker på at vi i påsken 2011 var å gikk i fjellet her på Nesna, i joggesko, så er det bare helt ufattelige forhold her nå... Minst 30-40 cm med snø - og husk; dette er på kysten! Det skal jo vær snøfritt på denne årstiden... men det var nå fint i sola i dag likevel.

Videre dro vi til Refsneset og logga cachen der. I stedet for å vasse i snøen gikk vi langs fjæra. Alltid koselig med tang, skjell og krabberester... og snøfritt underlag å gå på!!!

Bare de siste 5-6 meterene måtte vi vasse i snøen. Jeg har vært å leta etter denne cachen en gang før. I desember 2011, bitende kulde og vind. Saken er den, at jeg ikke fant den da... eller jeg fant den, men jeg viste ikke at det var cachen. Dvs. jeg hadde en misstanke, men siden den satt helt fast da, så tenkte jeg at det ikke var den likevel...

Men i dag satt den ikke på langt nær så godt fast, slik at både jeg og GeneralBlå kunne logge påskens første cache! GLEDE!!!

Jeg burde vel strengt tatt ikke tatt med det neste bildet, med de avslørende fotsporene i snøen.... men det var så vakkert i sola - og selve cachen ser man ikke på bildet...  :)
Etter dette hadde vi 10 minutter igjen til ferja kom med resten av småfolket, så vi kjørte til Nesna kirke og fant cachen der raskt og effektivt. Dvs. GeneralBlå fant cachen raskt og effektivt. Jeg kunne bare logge og se fornøyd ut!!!

Så kom gutta av ferja. 7 fluer var slått i en smekk! 2 gutter hentet, 2 polarsirkelkoder funnet og notert, 2 cacher funnet og logget + at dette var 1 stk. fin-fin tur til Nesna!

Litt over kl 18:00 var vi hjemme igjen. Det ble bare pizza til middag siden vi ble så sene... vi får ta igjen i morgen! Uansett;

Sjokoladekaka er ferdig, jeg har prøvesmakt - og funnet den godkjent under tvil... Heldigvis har vi påskeseigmenn, karameller, poppcorn og sjokolade i kriseberedskap... eh... jo, det er sannt... det er kommet på bordet allerede! :)

Håper dere har en fortsatt fortreffelig lørdagskveld! :)

2 kommentarer:

  1. Okay...jeg vet du er dritt lei snø, og jeg vet at jeg ikke vil ha de samme mengdene snø her nede på denne tiden av året, men jeg kan ikke noe for det...jeg synes det ser vakkert ut på bildene dine!
    Og flinke deg da, som har klasket 7 fluer på en gang! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Drit lei snø? En "understatement"!!! Jeg tror du hadde kollapset som dere hadde hatt så mye snø i dag! Usj!

      Selvsagt er det vakkert med ny-snø, men det burde ikke være sånn i APRIL!!!

      Jeg er veldig fornøyd med de 7 fluene jeg klasket! :)
      Skulle bare ønske jeg kunne klaske noen i dag også...

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!