onsdag 11. april 2012

Tur til Heramsvarden!

Åh, dere aner ikke hvor godt det er å ha fått fjellet tilbake igjen!!! Alle påsketuristene har forlatt og fjellet er mitt, helt alene, igjen. Lykke!

I dag la jeg turen til Heramsvarden. Jeg parkerte et stykke ovenfor Utsikten (E12) og la i vei mot målet. I luftlinje var det omkring 2,5 km - i virkeligheten var det nok mer 4 km opp på fjellet. + 5 grader, vind og regn stopper ikke en "cachejeger".

Første punktet på dagens tur var altså Heramsvarden, den ligger 825 moh, og her skulle årets 5. Ranatraskenklipp markeres på kortet. Det blåste så ille der oppe at jeg måtte krampe-holde i både votter, lue og ranatraskenkort for at det ikke skulle fly sin vei. Det var umulig å holde kameraet i ro, så jeg ga opp å få noe toppbilde med meg selv som fotomotiv... kanskje best?!?!  ;)

Ser dere pila på bildet? Der står bilen... Et ørlite stykke unna... og 206 høydemeter lengre ned!!!

Etter å ha klippet kortet tok jeg ut kursen til cachen som lå omkring 900 meter fra varden. Jeg hadde "vind i seilene" så turen bort dit tok ikke mange minuttene. Cachen heter "Steinen II" og befinner seg ved en stor stein. Men her hadde vinden virkelig pakket store mengder våt snø rundt hele området. HELP!!! Jeg begynte å grave i snøen, men innså at dette ikke var noen god løsning. Hjelpemidlet; "sms en venn" måtte benyttes. Jeg satt der og krysset fingre og tær for at nødhjelpen min skulle være tilgjengelig!!! Et par minutter senere hadde jeg fått rettningslinjer for hvor ved steinen jeg skulle grave. Phu! Cachen åpenbarte seg og jeg kunne logge! Halvt ihjelfrossen på fingrene fikk jeg vottene på meg igjen og kunne begynne å zikk-zakk'e meg nedover mot bilen.

Gleden var stor når jeg nådde "Blå Vegen traséen" (oppkjørt skispor) og jeg kunne følge dette nesten hele veien tilbake til bilen. At vannet renner under broen lover at det kommer til å bli vår en dag. Selv om det er nesten en meter snø igjen å smelte her nede i dalen, var det faktisk partier i fjellet som var snøfrie.

Nesten 4 timer etter start, kunne jeg fornøyd konstatere at jeg hadde hatt en super tur, helt alene i fjellet - ikke en eneste turgåer å se - jeg hadde fått nok et klipp på Ranatraskenkortet og logget nok en cache!

Bildet viser dagens tur; Omkring 10 km på ski, 205 høydemeter i våt snø, opp på fjellet i sterk vind, overskyet og regn... Ingenting er bedre enn å sette seg hjemme i sofaen og fornøyd kunne konstatere at "Jeg har vært på tur i dag!", for så å lete frem kartet og snodere terrenget for neste tur!!! :)

2 kommentarer:

  1. Den ser bratt ut den stigningen opp der ja, og jeg må jo le litt av oss geocachere, trosser stort sett det meste for å få logget en cache. Dog vil jeg si at du er hakket mer vågal enn meg ;)
    Her nede regner vi bort for tiden, så det blir dårlig med tur. Men jeg håper på å få rettet opp i det til helgen, mellom hagearbeid og hyttereparasjoner. Noen som sa vi skulle få 4-dagers helger? Ja takk!
    Stor klem sørøstfra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Her i Rana har jeg stort sett bare fjellcacher igjen å logge, noe som passer meg utmerket i år! Jeg har veldig mange toppturer på lista, og da blir nok fjellcachene også logget - en etter en - ... Det ligger 2 cacher på et fjell jeg ikke liker; Snøfjellet. Vet ikke helt hvorfor jeg ikke liker det, men jeg har nå fått det for meg at jeg ikke liker det... kanskje jeg kan ombestemme meg?!?!?

      Det PLASKREGNER her hos oss også nå!!! LYKKE!!! Å Måtte det regne til snøen er borte!!! Krysse fingre og tær!

      4-dagers-helger er for snodig-nisser! 7-dagers-helger er tingen!!! :D

      Klemmer og klemmer

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!