søndag 8. april 2012

Tur til Mofjellvarden!

Påsken er ikke tiden for å sitte inne i sofaen. Selv om jeg for et par dager siden var så skuffet etter bom-turen mot Tortenkøta, at jeg lot vinteren vinne over humøret mitt, fant jeg ut at jeg skulle gjøre et nytt forsøk på påsketur i dag.

Jeg har aldri før vært på Mofjellvarden, men jeg la i vei til Åga for å se om jeg fant en sti i snøen. Og det gjorde jeg! Nesten øverst i Ågaveien fant jeg noen spor i snøen som forsvant opp i skogen. Kanskje dette var et prima startpunkt? Jeg fant ut at jeg skulle prøve meg og se hvor jeg havnet. Skiene ble igjen i bilen, 200 høydemeter over en strekkning på 700 luftlinjemeter blir en smule for bratt for meg å gå på ski! Ikke for det, etterhvert som jeg gikk oppover kunne jeg konkludere med at ingen kunne gå på ski opp her...


Til tross for at vi var lovet sol fra kl 12-18 i dag, dukket det ikke opp noen sol. Ikke annet enn et lite lysglimt når jeg var på vei opp. Uansett var det fint å komme meg ut på tur. Siden det var veldig "kram" snø, satt fjellskoene godt selv i de bratteste partiene av stigningen.

På toppen, ved varden, ble jeg sittende å snakke med en mann som også hadde lagt søndagsturen opp til varden. Det er alltid hyggelig å treffe andre blide turgåere! Han kunne også fortelle at han (i går) hadde kjørt opp spor med Rana kommunes tråkkemaskin, fra Raudvatnet til Stangfjellet, så jeg kjente øyeblikkelig at jeg burde ta meg en tur dit. Det er så kjekt med oppkjørte skispor! :)

Jeg ble sittende en stund etter at mannen var gått ned. Det var lite vind i dag, så det gikk ann å være der oppe uten å fryse halvt ihjel. Det er fortsatt "Englemakersken" av Camilla Läckberg som er turboken min. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om den så langt (er halvveis), foreløpig sliter jeg litt med å holde styr på alle menneskene og alle skiftingene i tid og sted. Men det er en god bok, for all del!!!

På de tre nederste bildene ser dere den bratte stien opp mot varden. På det i midten er det ei furu med røde julekuler! Og lengst til høyre et bilde av utsikten som møtte meg på toppen! Vakkert! :)

Jeg har hatt en superflott påsketur i dag! :)

2 kommentarer:

  1. Jeg likte godt bildet med utsikt over byen! Og et juletre er jo aldri feil, jula varer jo helt til påske sies det ;)
    Store klemmer herfra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Utsikten der oppe fra var flott! Mo i Rana er jo (utrolig nok) en ganske stor by her i Nordland, men sine 26.000 mennesker. Klemt inn mellom alle fjellene! :)

      Jeg tror det juletreet står pynta fordi det er noe "vardebrenning" her oppe på nyttårsaften. De lager et stort bål her oppe og masse folk samler seg. Lurer på om jeg skal dra opp dit en gang når det er "vardebrenning"?!?!

      Klemme-klemmer

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!