mandag 9. april 2012

Tur til Stangfjellet!

I dag ble det tur til Stangfjellet i strålende påskesol. Jeg startet tidlig hjemmefra, slik at jeg forlot bilen rundt kl 10. Etter gårdagens samtale med "tråkkemaskinsjåføren", viste jeg at det var oppkjørt løype til toppen.

Det blåste en god del og føret var ikke verdens beste, men det var supert føre for meg. Ikke gikk det fort i nedoverbakkene og skiene satt godt i oppoverbakkene. Det passer meg utmerket! På det første bildet ser dere løypa i begynnelsen av turen, på det andre vises det tydelig at sporet blåste raskt igjen - til tross for at det var mange skiløpere som hadde gått her før meg i dag!

På vei til og fra toppen, som ligger på 765moh. (startpunktet er 500 moh.), traff jeg mellom 100-150 mennesker på ski. I området rundt parkeringsplassene var det sikkert like mange mennesker som satt i sola og grillet eller laget bål. Det så ut til at de hadde lite å gjøre på Røde Kors hytta også, for der satt beredskapen i solveggen! Det lover jo godt! :) De to store parkeringsplassene var så fulle at det sto biler parkert langs E12 også. Men dette er ett av de store utfartsområdene i Rana om vinteren, så det er ikke rart det var mye folk.
Etter 8 km på ski var jeg på toppen. Der blåste det fryktelig mye. Noe klippepunkt for Ranatrasken fant jeg ikke... Grrrrr.... Men jeg fant en stor stein med en snøskavel som ga ly for vinden. Her kunne jeg sette meg ned og spise litt mat, sjokolade og drikke kakao. Det blåste litt inni skavelen min også, men sola skinte rett på rasteplassen min, så da ble det ikke så skrekkelig kaldt - bare veldig kaldt! ;)

Turen ned fra fjellet ble ikke så skummel som fryktet. Siden jeg ikke er spesielt god på ski, liker jeg ikke nedoverbakker, men siden føret var heller dårlig - og det i tillegg var en del puddersnø, gikk det veldig fint å komme seg ned også. Dette bildet er tatt fra der jeg stakk hodet frem fra skavelen min. Løypa svinger seg nedover fjellheimen der... 250 høydemeter nedover.... ;) Nå er det brattest den siste kilometeren mot toppen, resten av turen er litt vanlig turterreng; litt opp og litt ned - og mye flatt!

Etter 4,5 - 5 timer var jeg tilbake ved bilen. En smule "grillet" i ansiktet (solkrem er for feiginger), sliten men fornøyd. Vel hjemme igjen kunne jeg lese på nettet at klippepunktet til Ranatraskenkortet var borte, og at folk skulle notere dato på kortet i stedet... Ja, ja... Men da har jeg i allefall "mitt på det tørre", selv uten klippemerker! ;)

Nå er snart påsken over. Jeg kjenner det skal bli godt å få fjellet tilbake igjen! Folk forsvinner på jobb og jeg kan tusle rundt helt i mitt eget selskap...  :)

6 kommentarer:

  1. Dette så helt fantastisk ut! Vi har også hatt strålende vær i dag, men turen gikk ikke lengre enn til verandaen til søsteren min! Der koste vi oss med kaffe i solveggen. Når snøen forsvinner har gubben og jeg tenkt å prøve oss på geocaching. Har lest om det her på bloggen din og det høres utrolig morsomt ut. Vi har lest litt på nett og funnet flere steder her i Brønnøysund vi kan starte med. Det skal bli gøy, klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en fantastisk tur, selv om det ble langt på ski for en uerfaren skiløper som meg!

      Supert å sitte i solveggen på verandaen også!

      Så vanvittig morro at dere blir inspirerte til å prøve geocaching. Jeg blir så glad. Tipset deg om et par greie cacher i Brønnøysund som dere kan starte med. (Kommentar på din blogg.) Jeg gleder meg til å høre om deres funn når dere kommer i gang!

      Klemmer tilbake!!!!

      Slett
  2. Åh detta så skikkelig herlig ut. Ser ut som du har hatt den alldeles perfekte påsken. Her har veret vært regn, frost og kaldt, dessuten har eg vært på jobb 2 dagar i påsken, så dei andre dagane har det vært avslapping.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel,vel, vel... Den perfekte påsken - det er nok å overdrive en smule. Vi har hatt en eneste dag med strålende sol! Resten av tiden har det vært overskyet og snø!

      Uansett hjelper det på med en dag med SOL!!!

      Slett
  3. Så fine turer du har vært på i det siste, heldig at det er såpass vinter at du kan gå på ski da, ikke slik tullevinter som vi har nå. Bare søl og klin.

    Har nå sjekket telefonen (dvs lest bruksanvisning) og jeg har ikke gps på den, så får ordne meg en gps slik at jeg kan prøve ut denne geocachingen. Ser så morsomt og spennende ut, og vi har endel cacher i området.

    ps Nå er det 50 dager til 1 juni, forhåpentligvis snøfritt med sol og varme :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vil ha det snøfritt til 1. mai... men jeg vet at det er urealistisk....

      Dere kan prøve dere på GPS-løs geocaching for dere investerer i GPS. Mange cacher har så gode hint at dere ved å studere kartet(zooooome skikkelig inn) og lese hintet, kan prøve dere på å finne cachen! Mange som kommer igang på den måten!

      Nå skal vi bare vente på våren! :)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!