mandag 14. mai 2012

Geocachinghelg til Bodø! (del 1)

OBS! Innlegget inneholder spoiler-bilder. Selv om ikke cachens navn blir forbundet med bildene, kan de ødelegge for alle som vil lete uten spoilere.

Det var ubeskrivelig godt å komme bort fra all snøen et par dager. Jeg starta hjemmefra kl 06:45 på lørdag morgen. Var så vidt kommet ned på nordsiden av Saltfjellet før snøen var borte. Utrolig? Nei, Saltdalen er et av de mest nedbørsfattige områdene i landet, så her forsvinner snøen fort. Massevis av furuskog med nydelig grønn mose på bakken. Lykke!

Kl 08 hadde jeg første stopp. Et nydelig lite vatn åpenbarte seg når jeg stoppet på den fine skogsbilveien, bare et steinkast fra E6. En av disse perlene som vi aldri ville sett hadde det ikke vært for geocachinga. Når jeg parkerte kom det 2 mennesker og en 4-beint pelsdott ut av bilen som allerede stod på parkeringen. De la raskt i vei, samme rettning som pilen på GPS'en ville ha oss til å gå. 5-10 minutter senere stoppet de på et litt snodig sted; "Geocaching?" sa jeg, lo og viste frem GPS'en. Joda, Zanto (hunden) var blitt geocacher! (Eierne også, naturligvis!) Her fikk jeg bare overlevert loggboka og signerte. Morro å møte andre geocachere!!!

Etter en hyggelig prat med disse "nybegynnerne" la jeg kursen mot Saltdalsenteret, hvorfor det ikke er en stor geocache her, det forstår jeg ikke - og hadde jeg hatt med en stor box, hadde jeg lagt ut en! Dette stedet blir besøkt av så mange tusen mennesker hvert år at det måtte ha blitt en populær cache! :) Uansett er det 4 andre cacher i dette området, som alle ble logget i rask rekkefølge. Hva som skjer på bildet? Jo, pleier ikke alle å stoppe av og til for å rulle litt rundt under gamle byggninger?!?! Det trodde jeg! I allefall gjør jeg det rimelig ofte.... Jeg kan love dere at de klærne trenger en særiøs vask etter helga!

Videre mot Rognan ble det ytterligere 8 logginger. En av dem var så bra at jeg ble rå-imponert. Absolutt helt synlig fra en rasteplass, kunne jeg ane at noe der fremme var laget til glede for geocachere. Nok en gang fikk jeg bruk for alt det flotte cacheutstyret mitt, cachen ble åpnet, logget og satt tilbake på plass! Skulle ønske jeg kunne vist dere bilde.... men det føler jeg blir for ille for cache-eierne.... Denne var superbra og fortjener litt leting!  ;)  Ergo er det ikke denne cachen dere ser på bildet, for sånne cacher finnes det 100-vis av....

Etter Rognan la jeg veien over Misvær, mot Saltstraumen. Jeg kjørte forbi flere tidligere logga cacher og stoppet ikke før Godøystraumen. OMG! som jeg leta etter denne cachen. Og det som værre er; den var 100% synlig fra rasteplassen den også.... Etter ni-tidig leting begynte turfølget å le. "Kom hit!" fikk jeg beskjed om. "Ser du den?" Er det mulig?!?! Jo, der var den. Helt naturlig i landskapet... Så da kan jeg spørre dere; ser dere den?

12 cacher senere tok jeg kveld på hotellet midt i Bodø sentrum. Jeg innså at å logge by-cacher ville bli en umulighet denne helga, når det var så skrekkelig mye folk i gatene hele tiden. Etter å ha fått noen ekstra hint på et par cacher vi slet med, tok jeg kvelden. Travel Bug hotellet i havna hadde fått 7 nye gjester som skulle nordover - og jeg hadde tatt med oss 6 gjester for videre ferd. Bughotellet var nydelig. Gjestfriheten stor. Og det var ikke vanskelig å finne frem!

Jeg var fornøyd. Geocaching i Bodø var en fornøyelse. Veldig mange kreative cacheløsninger som virkelig ga mersmak på caching i Bodø. Men også TeamSkoglund må sove, så etter 17 timer med caching, minus matpauser, kunne jeg telle 26 loggga cacher og lukke øya en stund!!!  :)

Del 2 av cachehelga kommer plutselig veldig snart!

11 kommentarer:

  1. Morro å lese at noen av cachene er en utfordring. Tidligere tenkte jeg å bytte ut den på Godøystraumen, men etter en del "gode" tilbakemeldinger på at den ikke er så enkel som jeg trodde når jeg satte den ut, bestemte jeg meg for å la den stå. Venter i spenning på del 2 ;)

    SvarSlett
  2. Nei, du må ikke bytte den ut! Goløystraumen var jo fabelaktig!

    Etter å ha vært i Trondheim for 2 uker siden, var Bodø riktig så forfriskende. Trønderne burde tatt seg en tur til Bodø. Tett som hagl var den ene fabelaktige løsninga etter den andre. Og med en GPS som ikke likte været ble det mye leting på erfaring, som vi etterhvert har fått litt av! :) Heldigvis! Jeg håper bare Bodø får flere aktive geocachere, for det virket som om det var veldig få av dere, til tross for mange fine cacher.

    Vi kommer garantert tilbake!

    En annen ting Bodø-geo-folket skal ha heder og ære for; Dere er hjelpsomme mennesker! Det setter jeg stor pris på!!! :)

    SvarSlett
  3. Vi slet litt med godøystrøumen vi og, for vi lette jo selvfølgelig der alle leter først :) Plutselig ropte minstejenta "jeg fant den" og der var den jo !! Det gjelder bare å tenke uttafor boksen. Tusen takk for god tilbakemelding på den ene cachen vår forresten. Det var litt tilfeldig at den ble seende sånn ut. Delene lå sånn etter hverandre på arbeidsbenken, og da jeg så det tenkte jeg " hmmmm...cache ? " og sånn ble det. Litt morro at dere dro over Saltfjellet og nordover på cachetur, mens vi dro over Saltfjellet og sørover på cachetur. Til Mo til og med :) Venter i spenning på del to vi og forresten !

    Hilsen "thelorentzenfamily"

    SvarSlett
    Svar
    1. He, he... Ja, Godøystraumen var fabelaktig! Hærregud så enkel når man først fant den etter masse leting....

      Dere hadde flere gode cacher, men den var bare fabelaktig! Morro når kreativiteten vises så godt i landskapet!!! ;)

      Helt utrolig at tilfeldighetene ville ha det til at dere og "thejensenfamily" skulle til Mo når vi skulle til Bodø! Får håpe det ikke klaffer like dårlig neste gang! :)

      Slett
  4. Herlig innlegg! Nå er det noen uker siden sist vi var ute og lette. Konfirmasjoner har vært på agendaen, men etter 17 mai står helgene åpne igjen, så da legger vi sikkert i vei. Klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er smått innnom for å sjekke om dere har funnet noen flere cacher. Og jeg håper selvsagt at vi møtes på eventet i Brønnøysund 9. juni! :)

      Klemmer tilbake! :)

      Slett
  5. Høres ut som en deilig dag! Moro med masse funn, spesielt når det er noen bokser utenom det vanlige. Er det på skiltet vi skal finne en cache?
    Nå hiver jeg meg rundt og leser del 2 av turen deres :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var supert, til tross for mye regn, sludd og hagl og en GPS som ikke ville "leke" i det dårlige været!

      Jepp! Let etter cachen på bildet! Denne skal du få lete etter i virkeligheten også!!! :)

      Slett
    2. Veldig usikker altså, tror jeg har en idé, men tør ikke helt å vedde på det ;)

      Slett
  6. Og forresten: Det er helt normalt å rulle rundt under bygninger, klatre opp på bygninger eller i trær og å studere små strømbokser i byer. Det gjør vel alle når de er ute? ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg trodde også alle rullet og krøp under byggninger, var veldig interessert i trær, strømbokser og veiskilt... ;)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!