torsdag 10. mai 2012

Geocachingtur til Nesna!

I går morres satte jeg meg i bilen og kjørte til mer snøfrie omgivelser. Over Sjonfjellet og til Nesna. Målet var 4 cacher og en polarsirkelkode (som ikke stod på lista, men som jeg kom over ved en tilfeldighet....)

Første stoppested var Strandlandstua. Cachen her var enkel og grei, egentlig ikke noe mer å fortelle om. Så kjørte jeg i retur til Herset Sanitetshus og opp skogsbilveien til Hersetmarka. Herfra hadde jeg 3 cacher innen rekkevidde. 1 km sørover fant jeg "Speider - 4H hytta". Liker sånne cacher. Selv om jeg skulle ønske jeg kunne ta boksen med meg og sette den på hylla på hytta...  ;) Her fant jeg en handlevognmynt som jeg byttet til meg og la i stedet igjen en av mine velkjente melkekartonglommebøker.

Så måtte jeg tusle i retur til bilen, for de to neste cachene lå en drøy km nord og nordøst. Også den neste jeg traff på var et veldig greit funn. Stor fin boks, litt rusten, så jeg slet litt med å få av lokket, men det gikk til slutt. :) Det var på vei til denne at jeg kom over Polarsirkelkoden som ikke stod på lista. Men vel hjemme igjen kunne jeg konstatere at koden fungerte - og jeg fikk registrert nok et funn der også.

Den siste cachen lå ved ei gamme. "Gamma hans Per". 650 meter i luftlinje. Ned en skårning, over ei stor myr og opp noen høydemeter, så var jeg der. Ingen sti, men det gikk greit likevel. Jeg så gamma oppå høyden mens jeg gikk. Gamma var kjempefin. Robust og den stod til overmål åpen slik at jeg kunne sitte inne å spise matpakken min. Jeg tenkte nok en gang at jeg skulle hatt en slik gamme på hytta... DET hadde vært noe det.... :)

Klokka 12 var jeg i bilen og på vei til Mo igjen. En kjøretur som tar i overkant av en time. 

Dagens geocaching var ikke over med det. Etter et møte på jobb dro jeg innom en Bug-Hotel-Cache og fisket med meg 3 travel bugs. Siden jeg skal både nordover og sørover fremover, samler jeg dem inn for å ta dem med til cacher nærmere målene sine. I morres kunne jeg konstatere at jeg har flyttet 104 TB'er... :) Flotte skapninger, disse bug'ene.

For dere som ikke er så kjente i Geocachingens forundelige verden; En "Travel Bug" er en liten gjenstand som har en metallplate festet til seg. Denne platen har et unikt nummer. Eieren av bug'en registrerer den på nettet og legger den i en cache. Så plukker andre geocachere den opp, registrerer på nettet at de har tatt den med seg, og legger den i en annen cache. På denne måten reiser disse gjenstandene fra cache til cache over hele verden.

Eieren, og alle andre som vil, kan følge bug'en på reisen sin. Noen av disse bug'ene har konkrete reisemål, og det er helt utrolig å se hvordan en liten sak kan reise fra tuppevareboks til tuppevareboks, f.eks. fra Tsjekkoslovakia - på kryss og tvers - for å ende på Nordkapp!

De to kartene viser 2 av mine bug'er sin reiserute så langt. De har reist ca. 23000 og 27000 km... Ganske store avstander det er snakk om!

Vel, vel... det var gårdagen. Vanvittig godt å være på tur igjen! :)

Dagen i dag blir jeg hjemme. Jeg bor ikke i en iglo lengre, men jeg bor midt i en foss... Det regner omtrent som om det renner ei stri elv ned fra himmelen, men jeg klager ikke; dette er veien å gå for å få snøen vekk!!!!  :D

Jeg ønsker alle en fantastisk dag videre! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!