mandag 27. august 2012

Lappstockholm-eventene!

Det ble en innholdsrik helg i Lycksele. Jeg startet kjøringen fra Klippen Resort før kl 9 fredag morgen. Rundt kl 16, etter 3 cache-stopp og 2 multe-stopp ankom jeg Hotell Lappland.

Rommet i 6 etg. var stort og fint, med flott utsikt. Nå ble det ikke mye tid på rommet, hverken for å sitte i sofaen eller se på utsikten, for her var det fokus på å komme seg ut å lete etter tuppevare i skogen!!!

Jeg stakk en tur inn til sentrum og fikk handlet litt på systembolaget og litt mat. Så fikk jeg telefon om at en kjenning fra Mo var på vei mot Lycksele, så da ble det tid til kaffe sammen med han før jeg traff de kjenningene jeg skulle team-cache med hele helga.

Det første eventet var et natt-event, med start kl 20. MASSE folk. Vi trodde vi bare var 3 fra Norge, men "jaggu" var der ikke en Bodø-væring også! Etter "fika" på Furugården ble alle beordret inn til sentrum av Lycksele. ALLE skulle finne en multicache sammen før folk fikk "slippe løs" for å være FTF på de 16 andre cachene som ble publisert til dette eventet. Folk stod bare å trippet for å komme i gang, men her var det streng justis. ALLE skulle finne multien sammen først.

Fra kl 23 var det bål og pølser ved Furugården igjen. Hærregud så folk hadde leta cacher. Selv leta vi bare 5 cacher om kvelden. Vi hadde noen spesielle på lista som vi absolutt ville finne - og de fant vi! To av dem hadde vi, på forskjellige tidspunkt, brukt MYE tid på å lete etter, men denne kvelden var de "lett match".

Lørdag morgen våkna jeg litt før 07 - og innså at så tidlig var ikke mine team-cachere oppe. Så da bestemte jeg meg for å spise frokost og legge ut på en liten skogstur før neste event startet kl 10.

Jeg hadde peilet meg ut 3 cacher som lå rundt et fjellvatn. Jeg innså raskt at det ikke var noen sti - og takket gudene for at fjellskoene var på føttene. Buskaset nådde til knærne og det var et slit å komme seg fram. Første cachen var denne. Et nedfalt tre, hvor cachen var inni ei grein som stod fast i stammen - helt naturlig.

Så var det å fortsette i buskaset til den neste. Også her så jeg cachen med en gang, men skrekk og gru så høyt! Gode råd var dyre, for jeg klatrer IKKE i slike trær. Men når jeg hadde gått gjennom alt det buskaset, nektet jeg å gi opp. Jeg laget meg en pirkepinne og fikk opp lokket og vippet cachen ut av gjemmestedet sitt. PHU! Logget og spekulerte på hvordan jeg skulle få den opp igjen... men kreativ som jeg er, festet jeg et slags rede til pinnen, satte boksen oppå og fikk lirket den inn i fuglekassen og lukket den igjen. Rimelig stolt av meg selv!!! Siden pinnen var omtrent like høy som meg, anslår jeg at fuglekassen satt ca 3,5 - 4 meter oppe i treet...

Jeg innså at det kom til å ta for lang tid å forsere de neste 3-400 meterne i buskaset og likevel rekke tilbake til eventstart, så jeg avsluttet mens leken var god.

Så var vi igang igjen. Folk vrimlet til bålplassen etter "fika" på Furugården (det røde bygget i bakgrunnen). Ennå 19 nye cacher ble publisert og folk var mildt sagt ivrige... Men også her var det streng justis. Fellesfoto først. Informasjon først. Sjefen holdt folk igjen og holdt folk igjen. Alle stod på spranget, og når han ga klarsignal så det rett og slett ut som en hærskare med lemmen som ilte opp skråninga. Vi ble bare stående å se, stum av beundring.

Selv valgte vi å team-cache i roligere former. Så vi la ut på en runde som endte i mange utfordringer. For hva gjør man når man skal finne en cache som helt tydelig er på enden av et slikt tre? Jo, man velger ut den som er tøffest og sender han ut på vandring. En fantastisk prestasjon - nok en gang - av team-cachingens tøffeste person!

Det var mange fabelaktige cacher. Så favorittpoengene kommer til å hagle når jeg begynner å logge dem. Snedige gjemmesteder, utspekulerte gjemmesteder, veldig mange høyt oppe i trær... og en reflekscache som slepte oss rundt i sirkel i skogen....

En av de mer overaskende cachene befant seg inne i dette bilvraket i skogen... Hvordan i all verden bilen hadde kommet seg dit er en ting, hvordan noen hadde funnet den er en annen ting - og at noen hadde funnet på å legge en cache i den er en tredje snodighet...  ;)

Til slutt må jeg ta med et "Ser du cachen?"-bilde... For den er der... bare godt gjemt og helt synlig!

Felles middag kl 17 lørdag ettermiddag avsluttet eventene. Veldig mange geocachere, med veldig mange historier. På svensk... Et svensk-kurs er nok påkrevd i vinter. ;)

Vi fortsatte cachinga utover kvelden og inn i de små timer. Når jeg kom hjem kunne jeg fornøyd konstatere at helgas fangst var 47 cacher, inkl. de to eventene!!!

... og ennå er det "Hur manga cacher som helst" igjen å logge i Lycksele....

Nok en gang får jeg takke R.S.T.R. for veldig hyggelig team-caching hele helga. Og Lycksele-teamet for fantastisk godt planlagte og gjennomførte eventer. Må medgi at jeg nesten får prestasjonsangst for mitt eget event neste lørdag!