onsdag 5. september 2012

Lynvisitt ved Pollvatnet!

Norge er fullt av ukjente steder, Rana-distriktet er intet unntak. Uten geocaching hadde jeg ikke ant at de fantes... Så takk og lov for geocaching! :)

I går ettermiddag bestemte jeg meg for å legge turen mot Utskarpen. Først løp jeg opp til Bjynnlisletta for å klippe Ranatraskenkortet. I plaskregn, med sauer overalt, fikk jeg raskt klippet kortet og løp tilbake til bilen.

Ferden videre gikk langs Rv17, gjennom Sjonatunellen. Rett på vestsiden for tunellen parkerte jeg og peilet meg ut stien som skulle lede til Pollvatnet. GPS'en viste drøye 900 meter i luftlinje til cachen, så jeg la i vei.

Jeg hadde med utstyr for å plukke blåbær, men droppet det siden det regnet så skrekkelig mye. Blåbærene smakte stort sett bare vann... Vakker høst i nord! :/

Terrenget var greit her. Men uten sauene hadde det nok ikke vært særlig til sti å gå etter. Den våte sommeren har gitt gode groforhold for kratt og buskas.

Vel fremme ved GZ kunne Pollvatnet så vidt skimtes mellom trærne. Et lite fjellvann klemt mellom de høye fjellene. Ikke mye åpent landskap å beundre, men cachen ble raskt fisket frem fra gjemmestedet sitt, logget og lagt tilbake.

Det viste seg at imprengneringa av Berganssekken hadde fungert utmerket. Vannet rant av i strie strømmer i stedet for å trekke inn i stoffet. Dermed var det også sjekket ut! Ergo; regnværet var ikke så ille at det ikke var godt for noe.

Den lille falleferdige hytta som stod her ga intet le for regnet. Ikke var det mulig å åpne døren, ikke var taket sånn at det ble tørt på noen kanter, så det ble en rask stopp. Og NEI, denne gangen tok jeg ikke søpla til folk med hjem. Den hvite bæreposen var full av søppel som noen hadde forlatt her. Det irriterer meg at folk ikke tar det med hjem igjen, og vanligvis pleier jeg å ta med meg sånnt. Men denne gangen kjente jeg ikke at jeg orket. Hvor vanskelig kan det være å bære tomgodset hjem igjen?!?!

Om Pollvatnet er et sted jeg kommer til å besøke igjen en gang?!?! Nei, vet dere, jeg tror ikke det. Det finnes så mange flotte steder - og her ble det litt for inneklemt for meg. På den andre side; det hadde jeg ikke ant noe om hvis jeg ikke hadde gått hit! :)

Ranatrasken klipp nr 8 er klippet og cache nr 1083 er logget!

5 kommentarer:

  1. Ramlet innom bloggen din da jeg søkte etter oppskrift på melkekartong-lommebøker på google, og nå sitter jeg og ser på hva annet du driver på med. Morsomt at du holder på med geocaching :-) Jeg er en fersking med hele 6 cacher funnet så langt ^_^
    Og det er som du sier en herlig måte å oppdage nye steder på :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er het klart en fantastisk måte å oppdage nye steder på!
      Jeg har sett så mange steder jeg aldri ellers ville ha opplevd, så jeg er rett og slett takknemmelig for geocachinga! :)

      Slett
  2. Ja liten tvil om at Pollvatnet er et av de mer anonyme stedene (men likevel nært veg). Som du sier er det ganske inneklemt der, så det er vel ikke av de mest populære plassene. Var selv der og sjekket ut vannet høsten 2011. Jeg vet ikke om du kom deg til grillplassen der, men det var en ganske fin grillplass med ei slette et stykke innover langs vannet. Så ut som det var fine badeforhold/fiskeforhold og der.

    John

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var kanskje dumt at jeg ikke fulgte stien litt videre, men været var ikke det beste og jeg kjente sterkt at landskapet ikke fristet til noe mer enn å finne cachen.

      I ettertid har jeg hørt at folk får fisk der, så det er ikke lengre helt umulig at jeg legger turen dit igjen! :)

      Slett
  3. http://www.turbading.com/pollvatnet.html

    :-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!