onsdag 12. september 2012

Tur til Litjvatnet!

I går dro jeg på sopp og blåbærtur til Litjvatnet, som ligger i Flostrand ca. 40 minutters kjøring fra Mo.

Jeg dro tidlig hjemmefra, hadde 3-4 cacher på GPS'en, disse ble funnet og logget i Sjona - før jeg satte bilen fra meg i Flostrand og gikk oppover stien mot Litjvatnet.

Terrenget er lett å gå i, så turen tar ikke så lang tid. I luftlinje er det ca 1,5 km å gå en vei. Soppkurven ble halvfull på vei oppover. Kantarellen vokste på stien, så jeg plukket det som måtte unna for at jeg skulle gå videre. Det var ikke noe poeng å titte i skogen, siden det var mer enn nok på stien. 4 store, fine steinsopp fant jeg også litt lengre opp i lia.

Ved bålplassen spiste jeg litt og plukket noen blåbær, før jeg snudde og gikk ned igjen. Jeg stoppet i en "blåbæråker" som stien gikk tvers gjennom og her plukket jeg 2,5 kg store fine blåbær. Ferdig renska og klar for fryseren. Null ekstra-arbeide! :)

Jeg fortsatte nedover, gikk gjennom den ene "blåbæråkeren" etter den andre, men jeg fant ut at jeg ikke kunne bli her hele dagen, til tross for at bærene var store og veldig gode!

Tenk, vi er midt i september. Den kalde og våte sommeren har gjort sitt til at bær- og sopphøsten er veldig forsinket. Egentlig hadde jeg gitt opp hele bærplukkingen, men nå har jeg fått både litt multer og litt blåbær ned i fryseren.

Kantarell og steinsopp blir det nok plukket mer av utover denne måneden... håper jeg... ;)

Det var gårdagens tur, nå skal jeg pakke sekken og legge i vei på dagens tur! :)

Håper alle får en superfin dag!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!