torsdag 27. september 2012

Tur til Virvatnet!

I går hadde jeg tid til en litt lengre tur, så da falt valget på Virvatnet. Rana turistforening har en hytte der, hvor ett av Ranatrasken-klippepunktene er.

Kjøreturen fra Mo, opp mot Saltfjellet og inn Virvassdalen tar ca 1,5 timer. Været var overskya, temperaturen falt til 1,5 grader når jeg parkerte kl. 10:00... Vindtett jakke, lue og vanter var nødvendig for å legge i vei innover fjellheimen.

Jeg gikk ikke mange meterne før de første små flekkene med nysnø viste seg på bakken. Jeg regner med at det hadde vært en del hvitere tidligere på morgenen. Siden terrenget er lettgått, ja, så lett at en god off-road syklist ville kosa seg her, kunne jeg gå rimelig fort - noe som også holdt kulden på avstand. Vind og temperaturer ned mot null gjør at det blir kaldt, selv om man er godt kledd. Ser dere de hvite flekkene i forkant av bildet? Snø!

Skogen lyste i gult, orange, rødt og lilla. Nok en fantastisk høstdag.

Mens jeg tuslet innover suste et helikopter forbi over hodet på meg. Jeg tenkte at det sikkert var pga. elg-jakta, men når jeg nærmet meg Virvasshytta så jeg at det stod parkert ved elva. To mennesker holdt på med noe arbeide der, i et øredøvende bråk fra et aggregat. Jeg hilste, tuslet over hengebroen og videre mot hytta.

Det blåste ikke så mye at trærne stod slik som dette, men det har blåst så mye at trærne er blitt sånn - og vokser sånn - på skrå...  ;)

Jeg klippa Ranatraskenkortet og fant et fint gjemmested for en geocache, la cachen på plass og tok koordinater. Deretter bestemte jeg meg for å gå et lite stykke tilbake og ta kakao- og matpakkepause bak noen store steiner jeg hadde gått forbi.

Selv om det virket som om vinden blåste fra alle kanter, slik det oftest gjør her oppe, så ble det faktisk litt le bak den minste steinen. Den store er bare så vidt borti bakken, så der kom det sniktrekk fra hulrommet under den...

Med Liza Marklund's bok "Borderline" på øret, satt jeg der i all min stillhet og slappet av før jeg fortsatte tilbake mot bilen. (Bra bok BTW!)
Avstanden fra parkeringspassen og inn til Virvasshytta er, i luftlinje, ca 4.7 km. Så tur/retur er det nok godt over ei mil. Jeg brukte 3 timer. Da hadde jeg hatt ranatresken-klippe-punkt-pause, geocache-utleggings-pause med koordinatnotering, x-antall fotopauser og mat-og-kakao-pause! ;)

Planen var opprinnelig å fortsette vandringen med en tur til Blereken, men klokka gikk så fort og jeg hadde et møte utpå ettermiddagen. Siden kjøreturen hjem også tar 1,5 timer følte jeg at det ble litt knapt med tid. Man skal jo kose seg på tur, ikke gå og følge med klokka!!!

Turen til Bereken går fra Virvassdalen den også, bare med startpunkt 3-4 km lengre ned i dalen. Så jeg håper snøen holder seg unna en stund til, sånn at jeg får tatt turen dit en gang senere i høst....

Nå venter 4 nattevakter og andre gjøremål, så det blir nok ikke flere turer før over helgen. Jeg tenker med skrekk på at det er 1. oktober på mandag... får håpe vinteren ikke dukker opp før i november... sånn at vi får en oktobermåned full av like flotte farger som det har vært nå i september.

Takker for turfølget, kjære lesere! ;)

4 kommentarer:

  1. Spreka, trur eg må få meg ei nattearbeids stilling eg og, så kan eg vær med deg på alle de fine turan.......

    SvarSlett
  2. Etter å ha flyttet fra Rana er jeg så glad for at du deler turene dine med oss lesere:) Har mange gode turminner, og de får jeg gjenoppfrisket takket være deg;) Takk!

    SvarSlett
  3. Så koseleg tur, og fine bilete igjen! Takk for kommentar hjå meg! Har altså ikkje nokon bokprosjekt på gong no, har eit babyprosjekt på gong og har i grunn nok med det;) Men har lyst å skriva ei barnebok ein gong! Har jo nok dikt til fleire bøker, men har ikkje heilt fått motivasjonen til noko slikt over meg endå..

    SvarSlett
  4. leuk verhaal, wij hopen deze zomer ook bij de camping te overnachten. En gaan zeker een wandeling in het dal maken.
    En probeer altijd een visje te vangen als dat gaat lukken :)

    Gr.Henk v Beek
    hvbeek06@hotmail.com.com

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!