lørdag 21. september 2013

Snartur til Lapplia!

Fredag kveld ble det bare en snartur til Lapplia. Fra E6 var det rundt 200 høydemeter, mer eller mindre rett opp på fjellet. Stien snirklet seg oppover og det var rimelig gjørmete og glatt. Siden klokka nærmet seg 19 ved startpunkt, begynte det å bli dårlig med lys, så det var rimelig mørkt oppe ved tuftene av den gamle gården.

Men Ranatraskenklipp nummer 18 var et faktum! Ny personlig rekord i antall klipp pr år!!! :)

Måneskinnstur i regn, tåke og tungt skydekke.... nei, det var ikke mye månelys - ergo ble det ikke noe utsiktsbilde... Men utsikten herfra må være flott i dagslys.

Noen holder på å bygge opp ei smie som hadde stått på gården. Der inne lå det en perm hvor det veldig detaljert ble fortalt historien til gården. Når jeg gikk opp, tenkte jeg at jeg ikke fatter at folk kunne bosette seg på ett slikt sted, som var så vanskelig å komme til. Men etter hvert som jeg leste, så skjønte jeg, i "gamle dager" gikk ikke veien der E6 i dag er, den gikk rett forbi gården her oppe. Og ennå mer overraskende; det hadde bodd folk her til 1930-tallet!

I stummende mørke startet jeg turen nedover lia igjen, heldigvis med lommelykt. Sakte, sakte for å ikke skli og brekke både armer og bein! Lettelsen var stor når jeg kom til bilen kl 21 og kunne slappe av i musklene som hadde vært rimelig anspent på tur ned! ;)

Jeg er rimelig fornøyd med den nye turjakken jeg har kjøpte i går (Ja, jeg har brutt egen lovnad om å ikke kjøpe ett eneste klesplagg i år...), jakken er vannavstøtende og de skarpe fargene regner jeg med vises rimelig godt i fjellet. Siden jeg likevel har brutt løftet mitt, skal jeg i dag ut på litt mer kleshandling. Det er rimelig tomt for det meste, så til tross for at jeg hater klesbutikker som pesten, skal jeg stikke innom en og se om jeg kan finne minst ett nytt antrekk! ;)

6 kommentarer:

  1. Gratulerer med klipp nummer 18! Du har virkelig stått på i år, ikke bare med Ranatrasken, men med geocaching også :)
    Åh, skal vi få outfitbilder av både nytt antrekk og ny jakke? :D

    SvarSlett
  2. He, he...

    Får ta outfit-bilde av ny-antrekkene en dag og vise deg... men foreløpig får du nøye deg med tur-outfit-bilde i neste blogginnlegg! ;)

    Ja, det er blitt mange flotte turer i år, både geocaching og Ranatrasken. Jeg har virkelig kosa meg mye i fjellet i år - og på "road-trip'ene" mine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tur-outfit-bilde er bedre enn rosabloggeroutfitbilde, men det er alltid moro å se resultatene av shopping uansett :)

      Slett
    2. Du skal nå få et rosabloggeroutfitbilde også! Bare sånn for å slå ett slag for oss mer modne (?!?!?!) damer!!! ;)

      Slett
    3. Så lenge vi ikke er overmodne, så er alt bra ;)

      Slett
  3. Flott å se at noen av og til er på denne husmannsplassen til gården Storlien. I morgen på søndag, drar jeg og min datter på 11 år til Lapplia. Jeg legger inn bilder og skriver om det på www.turforalle.no

    Kjempefin blogg du har!

    Jon Arne Strand.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!