fredag 20. september 2013

Tur til Glomdalsvatnet og Marmorslottet!

Torsdag ble det tur innover Glomdalen. Jeg og turfølget hadde ett helt klart mål med turen; klippe Ranatraskenkortet!

Glomdalsvatnet er et kjent turmål for meg - og turfølget mitt. Jeg fant ut at dette måtte være min 6. tur hit. Det er blitt en årlig greie å legge en av høstturene innover dalen her, siden fargeprakten pleier å være så fantastisk!

Etter drøye 3 kvarter var vi nede ved Glomdalsvatnet. Vi hadde gått gjennom et fantastisk fargesprakende dalføre og var kjempefornøyde med å kunne sette kortene i "klipa" og få merket av på kortet! Mitt klipp nummer 17 for sesongen, deres nummer 16. Det vil si at mitt kort er fullt, det er egentlig bare plass til 17 klipp, men ennå gjenstår 8 turmål...

På returen måtte vi ta omveien ned til Marmorslottet. Vannføringen var enorm og nesten ingen av formasjonene var synlige.

På grunn av det varme været som vi har her i nord er bre-smeltinga formidabel. Den delen av svartisen som vi ser når vi går innover dalen var helt lyseblå/turkis. Samme farge som vannet her ved Marmorslottet har. Vanligvis er det et lag med hvit skitten snø oppå den.

Varme; klokka er nå 04:30 om natta og det er 16 grader ute! Tenk det! Her i nord...

Når jeg og turfølget mitt var her i fjor kunne vi gå nede i formasjonene.Vi kunne krysse elva, helt ufarlig. Denne gangen var det livsfarlig bare å gå ut mot kanten.

En av de kjente formasjonene; marmorvingen, knyttes det stor spenning til hvert år; er den der eller er den fallt ned i elva?

Den er heldigvis der enda. Innimellom fosset vannet over den - jeg har aldri sett lignende.

Marmorslottet er en ny opplevelse hver gang jeg er der. Kraften og størrelsen på vannføringen gir forskjellig inntrykk av stedet hver gang!

Som vanlig storkosa jeg meg på tur!
8,6 km på 2,5 timer. Vi er søren meg ganske spreke!!! :)
Takk for oppmerksomheten!

4 kommentarer:

  1. Den vingen har det med å være der til jeg får vært der! :p

    SvarSlett
    Svar
    1. he, he... kanskje jeg får ta meg en tur til og taue den fast på noe vis! ;)

      Slett
  2. Mulig jeg trekker forhasta slutninger, men jeg så et naturprogram fra Glomfjellet, har det forbindelse med Glomdalsvannet 'ditt'? Programmet gjorde meg lysten på å ta en tur nordover, og bildene og 'reisebrevene' dine legger ikke akkurat noe demper på lysta! Og marmorslottet: fantastisk!!
    Kanskje til sommeren igjen? Litt lettere å gjennomføre hvis en har planlagt litt, kanskje ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Berit, siden jeg ikke har sett programmet, så vet jeg jo ikke om det var fra "mitt" Glomdalsvatn. Men om ikke Marmorslottet ble vist, så tviler jeg.

      Kjempemorro at mine blogginnlegg gir lyst til å reise hit. Det varmer dette villmarkshjertet stort! :)

      En ting skal du vite; Nordland (og Nord Norge)har en utrolig vakker fjellheim. Har man lyst på en fjelltur-ferie er både Helgelandskysten, området rundt Saltfjellet og Rana, Sulitjelma og Salten helt fantastisk!

      Du må bare planlegge og hive deg rundt neste sommer!!! :)
      Jeg er jo her som planleggingshjelp - og kan komme med turforslag!!! :D

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!