mandag 9. juni 2014

Jeg har investert i campingvogn!

Joda, du leste helt riktig! Jeg som er (og alltid har vært) sterk motstander av bruk av disse muggsoppfarmene, har nå investert i en.

Vogna fikk øyeblikkelig navnet "Cachebo", siden det er det den skal brukes til; overnatting på lengre cacheturer.

Den er engelsk, Monza 1400 CT (for de som er "kjennere") og en 1977 modell. 1977!!! Inventaret er 100% orginalt, skikkelig retro med andre ord. Slitasjen på inventaret er minimalt, ikke engang ei ripe i det nydelige gulvbelegget.

Om to uker starter ferien og til da må jeg få satt den i driftssikker stand, det vil si at det må skiftes dekk, noen lys og lyspærer, en god del smøring, kanskje også dempere, gassledning og det elektriske må gås over.

Interiøret får jeg gjøre noe med til vinteren, slik at den er mer standsmessig til neste år. I år får den bare være som den er. Tror jeg.

Siden vogna er litt større enn jeg egentlig ønsket (4,5 meter), har den to salonger som er ganske store, ergo kan den ene bare være ferdig oppredd seng. Det er faktisk bad også... Virkelig standsmessig det også... eller ikke...

Jeg leta ei stund før jeg fant ei vogn som var gammel og billig, hadde lite mugg, var kort og lett. Så kom jeg over denne, som bare hadde en ørliten fuktskade.

Nå er det bare å brette opp armene og finne ut om gass- kokebluss, varmeovn og kjøleskap fungerer; det er tross alt fra 37 år gammelt!

Ett spennende prosjekt som jeg gleder meg til å gå i gang med. "Cachebo" skal nok etter hvert bli en standsmessig hytte på hjul.

6 kommentarer:

  1. Gratulerer. Hvor fant du helligdomen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! :)

      Etter 60 mil sørover for å finne ut at vogna jeg skulle se på mangla kjørbare dekk og hadde 1,5 råtten vegg.... kjørte jeg 20 mil nordover (Fauske) og så på denne... Fra onsdag til søndag pågikk denne prosessen ;) Totalt ble turen på 310 mil, bare for å finne ei duganes vogn og 220 fin-fine cacher! :D

      Slett
  2. Grattis! Telt, lavvo og campingvogn. Nå kan du dra over alt og alltid ha perfekt overnattingsmulighet :) Og jeg må si at det var moro med originalt interiør på en såpass gammel vogn, du burde jo egentlig beholde det :)
    Stor klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker!

      Jo, nå har jeg overnattingsmulighet for alle slags forhold. Og det er bra!

      Det er dessverre ikke mulig å beholde interiøret. Gulvet er grusomt. Gardinene lukter ille. Alle sofaputene har fått blåmann på grunn av manglende ventilasjon, så alt må nok byttes ut etter hvert. Men klart det hadde vært moro å kunne beholde den slik som den er!

      Stor klem tilbake! :)

      Slett
  3. OJ!!!! Tror de som designet campingvogner på 70 tallet var spesielt glad i brun orange mønster!! Digg å hå skikkelig husvær når man er på tur, selv sverger jeg til telt, men når det er virkelig dårlig vær er det jamen godt å hå alternativ! lykke til med restaurering, blir vel bilder etterhvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. he, he
      Ja, ingen tvil om at brunt og orange var i skuddet på den tiden!

      Jeg har også vært glad i telt, men med alderen er det kjekt med ett tettere tak over hodet... ;)

      Restaureringa er over for denne gang. Resten får jeg ta etter hvert. Pr nå fungerer alt og den er fri for gammelt og illeluktende puter og tøy!

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!